دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

مدیرعامل خانه هنرمندان، حمایت سازمان صدا و سیما از تئاتر و فعالیت‌های تئاتری را عامل رشد این هنر دانست.

به گزارش مهر، نشست خبری مجید جوزانی مدیرعامل خانه هنرمندان دیروز با حضور نمایندگان رسانه‌ها در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. مجید جوزانی در آغاز صحبت‌هایش گفت: واقعیت این است که فکر کردم از زمانی که تمرین تئاتر خصوصی را بدون قرارداد تیپ انجام می‌دهیم مؤسسه‌های فرهنگی هنری سربار نهادهای دولتی نیستند البته این به آن معنا نیست که وقتی سالنی تاسیس می‌شود بودجه‌ای مشخص نداشته باشد.

در روزهای اول برای بازدهی مالی تماشاخانه ایرانشهر فکر کردیم که با کمترین آدم بیشترین عملکرد را داشته باشیم از این‌رو بخشی از وظایف بر عهده گروه‌هاست و گروه‌ها خود در نشستن تماشاگر، کنترل فروش گیشه و امور دیگر دخالت دارند. تعداد اندک کارمندان باعث می‌شود هزینه حقوق و مزایا پایین بیاید و در عین حال بهره‌وری بیشتر باشد.

مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر درخصوص برداشت‌های مختلف از تئاتر خصوصی در ایران گفت: متأسفانه برداشت‌های مختلفی از تئاتر خصوصی می‌شود. تئاتر خصوصی به معنای نبود نظارت بخش دولتی نیست. تئاتر خصوصی این نیست که تنها گروه فروش گیشه داشته باشد و کمکی به آن نشود. زمانی تئاتر خصوصی خواهیم داشت که سالن نمایش به یک یا چند گروه نمایش اختصاص داشته باشد. گروه از یارانه‌های دولتی استفاده کند، در سالن مستقر شود و با برنامه‌ریزی اجراهای مستمر داشته باشد.

جوزانی ادامه داد: ما به‌صورت خالص 80درصد گیشه را به گروه می‌دهیم و مالیات مورد نظر از سهم تماشاخانه کسر می‌شود. در حال حاضر مانده حساب تماشاخانه ایرانشهر که مبلغی حدود 60 میلیون تومان است از فضای تجاری تماشاخانه کسب شده است. ما قصد داریم سیستم بلیت فروشی سالن را به روز کنیم و برخی بازسازی‌های لازم را در تماشاخانه انجام دهیم.

مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر تاکید کرد: تا زمانی که سندهای بالادستی متفاوتی در تئاتر ایران وجود نداشته باشد مدیران به‌صورت سلیقه‌ای عمل خواهند کرد. اگر آیین‌نامه‌ها مشخص باشند از نگاه سلیقه‌ای دور می‌شود و ضوابط و قوانین به اجرا در می‌آیند.

وی فضای تبلیغاتی سطح شهر تهران برای امور فرهنگی هنری را محدود دانست و گفت: اگر صدا و سیما همان تخفیفاتی که به تبلیغات سینمایی می‌دهد به تئاتر هم اختصاص بدهد، فرهنگ‌سازی در سطح جامعه اتفاق می‌افتد و صدا و سیما باعث می‌شود مردم به سالن‌های تئاتری بیایند.

اما متأسفانه آقای ضرغامی به تماشای تئاتر نمی‌آید و با اتمسفر تئاتر آشنا نیست. جوزانی تاکید کرد: هر ماه برنامه خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر را برای آقای ضرغامی ارسال می‌کنیم، حتی چندین بار دعوتنامه رسمی هم برای ایشان فرستاده‌ایم. درست است که رئیس سازمان صدا و سیما مشغله‌های بسیاری دارد و خیلی گرفتار است ولی باید یکبار هم به تماشای تئاتر بیاید و با ظرفیت نمایش از نزدیک آشنا شود.

درست است تله تئاترها از تلویزیون پخش می‌شود ولی این کافی نیست. وی سپس جدولی در اختیار خبرنگاران گذاشت که نشان می‌داد از ابتدای سال 89 تا اول آبان ماه امسال، حدود 43 هزار نفر تماشاگر این تماشاخانه بوده‌اند که مبلغ فروش بلیت در این مدت بالغ بر 4 میلیاردو 490 میلیون ریال می‌شود. 898 میلیون ریال سهم تماشاخانه، حدود 3 میلیارد و 600 میلیون ریال سهم گروه‌های نمایشی و حدود 721 میلیون ریال درآمد حاصل از فضاهای تجاری، رستوران و غرفه کتاب بوده است.

کد خبر 121929

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز